Ακολουθήστε μας

Μαθησιακές Δυσκολίες- Δυσλεξία

Ο γονιός και ο εκπαιδευτικός του παιδιού είναι αυτοί που κυρίως επιτηρούν την απόδοση των ακαδημαϊκών δεξιοτήτων πχ γραφή, ανάγνωση, μαθηματικά. Μέσα από αυτούς θα γίνει και η παρατήρηση αν "κάτι δεν πάει καλά". Είναι λοιπόν αναγκαίο να γνωρίζουν ποια είναι τα λάθη που δικαιολογούνται ανάλογα με την ηλικία και την τάξη που φοιτά.


Ο βασικός λόγος είναι, να μπορέσουν να αναγνωρίσουν τα "σημάδια" με μοναδικό σκοπό να βοηθήσουν το παιδί που μαθαίνει με διαφορετικό τρόπο. Ένα παιδί με μαθησιακές δυσκολίες δεν υστερεί σε τίποτα σε σχέση με άλλα παιδιά της ίδιας ηλικίας απλά μαθαίνει, καταγράφει και αφομοιώνει τα μαθήματα με διαφορετικό τρόπο και ρυθμό.

Γράφει η Όλγα Κολιοφώτη,
Ειδική Παιδαγωγός
Το σημαντικότερο είναι να σταθούν δίπλα στο παιδί, να δουν τα προβλήματα του και να βοηθήσουν στην αυτοπεποίθησή του.
Κάποια πρώτα σημάδια μπορούν να αναγνωριστούν στο νηπιαγωγείο ακόμα και σε παιδιά προσχολικής ηλικίας:
  1. Δυσκολία στο συντονισμό λεπτών ή αδρών κινήσεων πχ δέσιμο κορδονιών, δυσκολία στο ψαλίδι, πήδημα με το ένα πόδι.
  2. Καθυστέρηση στην ανάπτυξη του λόγου.
  3. Δυσκολία στο προσανατολισμό στο χώρο πχ αριστερό/ δεξί κλπ.
  4. Δυσκολία στο προσανατολισμό στο χρόνο πχ μπερδεύει το χθες, το σήμερα, τις μέρες κλπ.
  5. Δυσκολία στη μνήμη πχ ξεχνάει οδηγίες ή θυμάται μέρος από αυτές, χάνει τα πράγματά του κλπ.
  6. Παρουσιάζει δυσκολία με το ρυθμό πχ παλαμάκια, πηδηματάκια κλπ.
Από τη στιγμή που το παιδί ξεκινάει το σχολείο και μαθαίνει να διαβάζει και να γράφει είναι το πιο εύκολο να αναγνωριστούν οι μαθησιακές του δυσκολίες. Ουσιαστικά, μετά τα Χριστούγεννα της Α' τάξης Δημοτικού γίνονται αισθητές και πιο συγκεκριμένες οι δυσκολίες των παιδιών. Αναλυτικότερα παρατηρούνται:

Δυσκολίες στη Γραφή:
  • Δυσκολεύεται να γράψει ευανάγνωστα γράμματα,
  • παραλείπει/ προσθέτει/ αντιμεταθέτει γράμματα ή συλλαβές,
  • κολλάει λέξεις μεταξύ τους, 
  • παρουσιάζει καθρεπτική γραφή πχ ε-3, 6-9,
  • μπερδεύεται με γράμματα που μοιάζουν οπτικά πχ α-ο
  • μπερδεύεται με γράμματα που μοιάζουν ακουστικά πχ β-φ
  • δυσκολεύεται να αντιγράψει/ να ακούει και να γράφει ταυτόχρονα,
  • δεν χρησιμοποιεί σημεία στίξης πχ κόμματα, τελείες,
  • γράφει τηλεγραφικά/ έχει φτωχό λεξιλόγιο
  • κάνει μη αναμενόμενα ορθογραφικά λάθη

Δυσκολίες στην Ανάγνωση:
  • Αργοπορεί/ διστάζει/ κάνει παύσεις/ συλλαβίζει,
  • παραλείπει λέξεις/ συλλαβές/ γράμματα,
  • πολλές φορές μπορεί να αντικαθιστά λέξεις με αυτές που μοιάζουν μορφικά,
  • πολλές φορές μπορεί να αντικαθιστά λέξεις με άλλες που σημαίνουν το ίδιο πχ κοντός- χαμηλός, 
  • "πηδάει" ή "χάνει" τη σειρά
  • "μαντεύει" τις λέξεις και δεν τις διαβάζει
  • παρά τονίζει τις λέξεις,
  • δεν "χρωματίζει" τη φωνή του ανάλογα με το ύφος του κειμένου,
  • δυσκολεύεται να κατανοήσει αυτό που διαβάζει,
  • δυσκολεύεται να πει τη κεντρική ιδέα/ περίληψη/ λέξεις κλειδιά του κειμένου, 
  • Αρνείται και αποφεύγει να διαβάζει

Δυσκολίες στα Μαθηματικά:
  • Συγχέει την ορολογία των μαθηματικών πχ "συν, πλην, επί",
  • δυσκολεύεται στην επίλυση προβλημάτων,
  • μπερδεύει αριθμούς που μοιάζουν οπτικά μεταξύ τους πχ 3-5,
  • εμφανίζει σύγχυση χωρικού προσανατολισμού πχ ποιόν αριθμό θα γράψω και ποιόν θα κρατήσω,
  • κατά τη διαδικασία της πράξης μπορεί να ξεχάσει ποια πράξη κάνει ή να συνεχίσει άλλη πράξη πχ  στην κάθετη αφαίρεση να κάνει ταυτόχρονα και πρόσθεση,
  • μπερδεύει τα μαθηματικά σύμβολα πχ (+, *)
  • εμφανίζει καθρεπτική γραφή στους αριθμούς των πράξεων/ να ακολουθήσει βήματα,
  • δεν θυμάται τη προπαίδεια/ χρησιμοποιεί "κόλπα" για να την θυμάται, 
  • δυσκολεύεται να θυμάται τα κρατούμενα και γενικά το κρατούμενο, μπερδεύει όλη τη διαδικασία της πράξης.


Αν δείτε ότι το παιδί σας ή κάποιος μαθητής σας εμφανίζει κάποιο από τα παραπάνω σημάδια καλό θα ήταν ψάξετε για ύπαρξη μαθησιακών δυσκολιών ώστε να γίνει και η ανάλογη παρέμβαση, Για να έχει ένα παιδί μαθησιακές δυσκολίες δεν χρειάζεται να έχει ΟΛΑ τα παραπάνω. Επίσης, αν κάποιο παιδί παρουσιάζει κάποιο από τα παραπάνω δεν σημαίνει απαραίτητα ότι παρουσιάζει μαθησιακές δυσκολίες. 

Να θυμάστε όμως...... ότι ως εκπαιδευτικός δεν είστε αρμόδιος για να κάνετε διάγνωση. Απλά ενημερώστε τους γονείς!Καλό είναι, να γίνεται άμεσα ώστε να μην χάνετε πολύτιμος χρόνος και δημιουργούνται μεγαλύτερα μαθησιακά κενά αλλά και χαμηλή αυτο- εκτίμηση στο μαθητή.



Μάθε περισσότερα για το πρόγραμμα "μαζί στηρίζουμε τη μάθηση"





Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου