Ακολουθήστε μας

Παιχνίδια για την ενίσχυση οπτικής αντίληψης


Με τον όρο Οπτική Αντίληψη (Visual Perception) εννοούμε την συνολική διαδικασία, η οποία είναι υπεύθυνη για την λήψη και αναγνώριση των οπτικών ερεθισμάτων. Το κομμάτι της, που εμπλέκεται στην λήψη του οπτικού ερεθίσματος είναι υπεύθυνο για την εξαγωγή και οργάνωση της πληροφορίας από το περιβάλλον. Ενώ το οπτικο-γνωστικό κομμάτι της, είναι η ικανότητα να ερμηνεύουμε και να χρησιμοποιούμε ότι έχει ειδωθεί. Αυτά τα δύο συστατικά μας επιτρέπουν να καταλαβαίνουμε τι βλέπουμε και είναι και τα δύο απαραίτητα για την λειτουργική όραση. Οι δεξιότητες της οπτικής αντίληψης περιλαμβάνουν την αναγνώριση και ταυτοποίηση σχημάτων, αντικειμένων, χρωμάτων, και άλλων ποιοτήτων. Η οπτική αντίληψη επιτρέπει σε έναν άνθρωπο να κάνει ακριβής εκτιμήσεις σχετικά με το μέγεθος, τη διάταξη και τις χωρικές σχέσεις αντικειμένων.

Γράφει Γωγώ Θωμαδάκη,
Εργοθεραπεύτρια

Πάμε τώρα να δούμε μερικά παιχνίδια που μπορούν να ενισχύσουν αυτή τη δεξιότητα
  • Τοποθετούμε στο τραπέζι διάφορα οικεία για το παιδί αντικείμενα (πχ μαρκαδόρο, καραμέλα, κλειδιά). Αφήνουμε το παιδί να τα παρατηρήσει για 5 δευτερόλεπτα και του ζητάμε να πάει μια βόλτα (πχ να μας φέρει ένα ποτήρι νερό). Αφαιρούμε ένα από τα αντικείμενα που έχουμε τοποθετήσει και μόλις επιστρέψει τον ρωτάμε ποιο αντικείμενο λείπει από το τραπέζι. Εάν απαντήσει σωστά επαναλαμβάνουμε και προσθέτουμε κι άλλα αντικείμενα για να ανεβάσουμε το επίπεδο δυσκολίας της άσκησης. 


  • Ζητάμε από το παιδί να μας παρατηρήσει καλά. Στην συνέχεια του λέμε να γυρίσει από την άλλη πλευρά και αφαιρούμε κάτι από πάνω μας  (πχ φουλάρι, δακτυλίδι, ζώνη κλπ). Του ζητάμε να γυρίσει και να μας πει τι αφαιρέσαμε.
  • Μοιράζουμε κάρτες στο παιδί και έχουμε τις ίδιες και εμείς. Τοποθετούμε τις δικές μας κάρτες με μια σειρά που επιθυμούμε εμείς. (Πχ σκύλος - μήλο -μπάλα) Του ζητάμε να τις παρατηρήσει για 5 δευτερόλεπτα και τις γυρνάμε ανάποδα. Του ζητάμε να τοποθετήσει τις δικές του κάρτες κάτω από τις δικές μας με την ίδια ακριβώς σειρά. Μόλις τελειώσει γυρνάμε τις δικές μας για να επιβεβαιώσουμε ότι η τοποθέτηση είναι σωστή. Ξεκινάμε με 2 κάρτες και αυξάνουμε το επίπεδο με περισσότερες κάρτες ανάλογα με την ηλικία και την ικανότητα του παιδιού. 
  • Φτιάχνουμε μια κατασκευή με τουβλάκια ή lego. Ζητάμε από το παιδί να την παρατηρήσει για 5 δευτερόλεπτα. Του δίνουμε το υπόλοιπο κουτί και του λέμε να πάει κάτω από το τραπέζι και να την φτιάξει χρησιμοποιώντας ακριβώς τα ίδια χρώματα. Μόλις την κατασκευάσει του ζητάμε να την φέρει δίπλα στην δική μας για να επιβεβαιώσουμε το αποτέλεσμα. Ξεκινάμε με απλές κατασκευές που αποτελούνται με 4 - 5 τουβλάκια και ανεβάζουμε το επίπεδο προσθέτοντας τουβλάκια ανάλογα την ηλικία και την δυσκολία του παιδιού.    


               ...... Και δεν ξεχνάμε να επιβραβεύσουμε την προσπάθεια του!!!!!!! 


Πηγή: Occupational Therapy for children, J. Case-Smith, A.S. Allen, P.N. Pratt

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου